Skip to main content

CBD-Olja för Sömn

Sömnlöshet drabbar miljontals människor i Sverige och orsakas ofta av stress, ångest eller depression.

Cannabidiol (CBD) sägs ha förmågan att hjälpa till med allt ovan och mer, inklusive stimulering och främjande av många andra mänskliga funktioner som humör, inflammation, uppmärksamhetsförmåga och rörlighet.

Uppkomsten av CBD-olja blir allt mer populär över hela världen och fortsätter att överraska även de som har varit i branschen i flera år med några häpnadsväckande resultat.

Nyligen genomförda studier har visat att CBD kan vara särskilt användbart för dem som lider av neurologiska sjukdomar som Parkinsons och Motorneuronsjuka (MND).

Förbättrar CBD Sömnen?

CBD är en populär behandling för sömnlöshet och sägs ha förmågan att lindra symtom på ångest och depression, som båda är mest utbredda precis innan du går och lägger dig – vilket gör att din kropp och själ kan vila och få en oavbruten sömn, utan någon trötthet när du vaknar nästa dag.

CBD för REM-Sömn

CBD skiljer sig från vanliga sömnmediciner som annars gör att du känner dig dåsig och berusad, via endocannabinoidsystemet, som låter dig reglera dina REM-cykler under sömntimmar.

Rekommenderad CBD-oljedosering för Sömn

CBD-Tinktur för Sömn

CBD-olja är lätt tillgänglig i en mängd olika former, den vanligaste formen är oljetinkturerna; alternativa metoder för CBD-konsumtion kommer i form av:

  • Balsam
  • Roll Ons
  • Kapslar
  • Drycker
  • Gummies
  • Vapes

CBD finns i en mängd olika styrkor, från 500 mg till cirka 3 000 mg.

I de flesta fall rekommenderas det att börja din dos lågt och öka den vid behov, tills du hittar något som fungerar för dig. Det kan vara värt att rådgöra med din läkare innan du ökar din dos bara för säkerhets skull.

Det kan ta upp till en månad för CBD-olja att visa resultat, men det är inte ovanligt att man märker fördelarna inom den första veckan – ha tålamod, CBD kommer så småningom att börja verka sin magi.

CBD-dosering för Sömn

När det gäller CBD-olja specifikt, är det rekommenderade tillvägagångssättet att applicera några droppar under tungan och vänta 30-60 sekunder innan den slutliga konsumtionen.

cbd sömn

Vilken Tid att ta CBD för Sömn

En god natts sömn är helt avgörande för att prestera på topp och vara den bästa möjliga versionen av dig själv på en daglig basis.

Sömn är inte bara viktig för energi, utan också för din mentala hälsa, för ditt humör, återhämtning och för nästan alla andra funktioner som människokroppen har att erbjuda.

När det gäller att ta CBD enbart för att sova, kommer de flesta användare att försöka ta oljan cirka 30 minuter till en timme före din vanliga läggdags.

Kan CBD Hjälpa Sömnapné?

Sömnapné beräknas drabba en av fem vuxna, och det finns ingen självklar lösning för att lösa det. Sömntabletter finns på de flesta apotek men för det mesta rekommenderas det till stor del att undvika dessa eftersom de så småningom kan leda till en hal nedåtsluttning.

Sömnapné i sig är ett tillstånd där din andning blir allt svårare under sömnen. Det kan finnas perioder med ytlig andning där andningsorganen då kan glömma att andas överhuvudtaget.

Sådana störningar är ännu mer sannolikt under perioder av kraftig snarkning och därför löper de som är stora snarkare tyvärr en mycket högre risk för sömnapné.

När din kropp inser att du inte får det nödvändiga syret, kommer du att väckas, men kanske inte tillräckligt för att inse den faktiska åtgärden att väckas igen. Därför blir din sömn avbruten och sjunker i kvalitet och blir därmed mottaglig för sömnbrist.

CBD-Dosering för Sömn

Vem som helst kan få sömnapné men en specifik grupp människor löper en ökad risk och är mer benägna att drabbas av sjukdomen, den person kan vara:

  • Manlig
  • Övervikt
  • Över 40 år
  • Har en unikt formad käklinje
  • Ha trånga luftvägar
  • Rökare
  • Stordrickare
  • Har stora halsmandlar eller en stor tunga
  • Har släktingar med sömnapné
  • Har allergiproblem, såsom hösnuva
  • Har problem med bihålorna

Därför kan mindre livsstilsförändringar också hjälpa till att förbättra symtomen hos dem som lider av sömnapné, såsom att minska på alkoholkonsumtion/rökning, viktminskning (om nödvändigt och rekommenderat av en läkare) och etablera goda sömnvanor.

CBD-olja kan fungera som ett komplement till din sömnrutin, med de flesta användare som tar den cirka 30-60 minuter före läggdags. Det hjälper till att slappna av sinnet och kroppen som en förberedelse för en god natts sömn.

CBD är känt för att hjälpa till att slappna av muskler och hjälpa till med återhämtning, och på samma sätt som Vicks rub, skulle en metod vara att gnida in CBD Balm i huden runt halsen, inte bara för att slappna av musklerna utan också för att lugna dig mentalt när du förbereder dig för en god natts sömn.

Slutomdöme

Det finns fortfarande en hel del undersökningar och forskning som behöver utföras kring användning av CBD som ett sömnmedel. De tidiga tecknen finns där och säkert när det gäller idrottare och neurologiska sjukdomar kommer lovande kommentarer ut. Med tiden kommer bara mer att visas, men om du är en som lider av sömnlöshet eller sömnapné, vad hindrar dig från att ge det en chans?

Leave a Reply