Skip to main content

Både forskning och anekdotiska bevis har visat att CBD har många positiva effekter, men kan det hjälpa dig att förbättra dina träningspass? Vi kommer att ta en detaljerad titt på att använda CBD som ett tillägg före träning och vi kommer att utforska alla sätt som det kan vara till fördel för dig, rätt mängd att använda och vilken typ av CBD som kommer att hjälpa dig mest.

Kan man använda CBD innan träning?

Medan CBD har funnits i idrottsvärlden ett tag nu, tenderar de flesta användare att använda det som ett komplement efter träningen. Även om det verkligen fungerar i den rollen, finns det många idrottare, både vardagliga och professionella, som börjar använda det som ett komplement innan träningen.

På grund av hur nyligen människor har börjat använda CBD i sina rutiner före träning, finns det många frågor om hur det ska användas, vad det kan göra och vilken typ av CBD som ska användas för bästa effekt. Det första du bör tänka på är hur din CBD är formulerad och om den har testats.

Om du är en professionell idrottare vill du undvika eventuella problem med förbjudna ämnen, så det är en bra idé att köpa CBD-produkter före träning som har testats av kontrollgruppen för förbjudna ämnen.

När du har sett till att din CBD inte innehåller några förbjudna ämnen, är det dags att bestämma leveranssätt. Vissa idrottare föredrar en långsammare leveransmetod när de använder CBD som ett komplement innan träningen så att de kan känna effekterna av CBD under hela träningsperioden.

Om du har att göra med stela leder innan ett träningspass för att du har pressat din kropp under de senaste dagarna, kanske du letar efter ett sätt att göra din uppvärmning lite mindre smärtsam. Aktuella CBD-produkter är vanligtvis det bästa valet för att hjälpa dig hantera problem som dessa.

Om du vill lösa eventuella problem med ledvärk och stelhet innan du börjar träna, rekommenderar vi att du använder vår muskel- och ledbalsam. Denna produkt kan appliceras lokalt, vilket ger dig lite tillfällig lättnad så att du kan få blodet att pumpa.

Du vill också ta hänsyn till vilken typ av CBD som används i kosttillskotten du köper. Du kan välja mellan fullspektrumextrakt, bredspektrumextrakt och CBD-isolat. De skiljer sig i de föreningar som de fortfarande innehåller från hampaplantan som de skördades från.

Till exempel kommer fullspektrum-CBD att innehålla en rad terpener och andra föreningar som du inte hittar i de andra varianterna av CBD. Bredspektrum, som namnet antyder, kommer att innehålla många av samma föreningar som fullspektrum CBD, men det kommer inte att innehålla alla.

Slutligen kommer CBD-isolat inte att innehålla något annat än själva CBD, eftersom det har skördats för att utesluta de ytterligare föreningar som vanligtvis finns i hampa.

Hur CBD kan hjälpa till att förbättra träningspass

Det finns tre huvudsakliga sätt som CBD kan hjälpa till att förbättra dina träningspass, oavsett om du använder det före eller efter träning. Den första är att det kommer att hjälpa dig att sova bättre och förbättra dina återhämtningstider. Nästa är att hjälpa dina muskler att slappna av och läka. Den sista fördelen är att det kan minska ledinflammation.

Bättre sömn

Studier har visat att CBD kan hjälpa studiedeltagare att sova bättre än de som tar placebo, och det har till och med visat sig hjälpa användare att hantera sömnlöshet. Sömn är en avgörande del av atletisk återhämtning, och att få tillräckligt med sömn kan säkerställa att du kan fortsätta träna mer effektivt.

När du sover reparerar din kropp skadorna som den ådrog sig under dagen innan. Även om du inte ådrog dig några skador under träningspasset, har dina muskler och leder troligen små mängder skador som uppstår under tiden av ansträngande aktivitet.

Detta är en nyckelmekanism för muskeltillväxt, eftersom dina muskelfibrer bryts ner och återuppbyggs starkare, vilket gör att du kan göra mer med dem när det gäller direkt styrka och uthållighet. Men om du inte får tillräckligt med sömn kan det sluta med att detta försvåras.

Avslappnad muskelspänning

CBD har också visat sig minska muskelspänningar och inflammation, men det har också funnits en hel del anekdotiska bevis från CBD-användare att deras muskler återhämtar sig snabbare när de använder det. Till exempel täcker denna studie de antiinflammatoriska och antioxidativa egenskaperna hos CBD.

Att minska mängden inflammation i dina muskler kommer att minska mängden smärta som du känner när de återhämtar sig och det kommer också att tillåta dem att återuppbygga muskelvävnaden snabbare. Detta hjälper till att säkerställa att du kan komma tillbaka till träningen snabbare, vilket gör ditt schema mer konsekvent.

Tillsammans med att förbättra dina återhämtningstider, kommer den avslappningen av din muskelspänning också göra att du kan använda dina muskler mer effektivt under ett träningspass. Det hjälper dig att förbättra ditt rörelseomfång samt den maximala mängden styrka och uthållighet som du kan få ut ur dina muskler.

Minskad ledinflammation

Om du är en löpare eller en joggare kan du tycka att CBD är särskilt användbart eftersom det gör att du kan minska mängden ledinflammation som du upplever när du applicerar lokalt. Studier har visat att lokal applicering av CBD på leder som är inflammerade kan hjälpa till att minska både inflammation och smärta.

Genom att minska din inflammation och smärta kommer du att kunna börja träna igen tidigare. Vi har också redan nämnt hur du lättare kan komma in i din uppvärmning genom att arbeta förbi smärtan till den grad att de naturliga endorfinerna från träning kommer att hjälpa till att undertrycka din ledvärk och hålla dig igång.

Medan användning av CBD genom andra metoder kan bidra till att minska inflammation i andra delar av kroppen, visar forskning att lokal applicering är det bästa alternativet när det gäller att behandla dina leder. Detta kan också hjälpa idrottare som har att göra med artrit att hålla jämna steg med sina träningsrutiner.

Fördelar med att använda CBD innan ett träningspass

Fördelarna med CBD före träning inkluderar ett ökat fokus och en känsla av lugn, mindre oro för hur du ska prestera och minskad smärta på grund av inflammation så att du lättare kan komma igång. Det kommer också att öka dina energinivåer och det fungerar som en anti-katabolisk, främjar vävnadstillväxt.

Förbättrat fokus och lugn

CBD för idrottare kan hjälpa till att öka fokus, vilket gör att du kan tänka mer på dina rörelser så att du kan prestera mer exakt. Oavsett om du gör kroppsviktsövningar och vill förbättra din form eller om du cyklar och vill få ut det mesta av din kropp, kan fokus hjälpa oerhört.

Mindre ångest

Prestationsångest kan ofta vara en utmaning för idrottare, särskilt inför stora matcher eller tävlingar. Idrottare som är oroliga över att låta sin ångest få ut det bästa av sig kan vända sig till CBD så att de kan prestera utan att deras sinne håller dem tillbaka från deras verkliga förmågor.

Många idrottare kan vara fysiskt kapabla men kan sakna mentala förberedelser för att göra sitt bästa, och detta är ofta ett av de svåraste hindren att övervinna. Studier har visat att CBD kan hjälpa till att minska dina ångestnivåer i det dagliga livet eller i specifika situationer som träning och sportevenemang.

Smärtlindring för enklare uppvärmning

Om du kämpar för att komma igång med träningen för att du har att göra med värk och smärta till följd av ett tidigare träningspass eller sportevenemang, kan du bli frestad att ge upp. Fördröjd muskelömhet är en vanlig anledning till att inte träna, men genom att driva igenom det kan du ofta njuta av fördelarna med ett träningspass.

Tack vare CBD’s förmåga att minska smärta och inflammation kommer du att kunna komma igång med ditt träningspass utan att uppleva så mycket smärta. CBD för sport gör att du kan förbättra din förmåga att träna upprepade gånger så att du kan njuta av bästa möjliga vinster utan att behöva lida av smärta för att få dem.

Mer energi

CBD-energi är något som ofta diskuteras av användare eftersom graden av energiökningen beror på personen som tar tillskottet. Studier har visat att CBD kan hjälpa användare att minska sin grad av grogginess när de vaknar på morgonen, vilket gör att de enkelt kan komma igång med dagen.

Om du försöker få in ett bra träningspass, hjälper det vanligtvis att gå upp tidigt på dagen så att du känner dig ordentligt pigg. Även om det kan kännas som att du får vila när du spenderar din tid i sängen på morgonen, får du inte REM-sömn, vilket är det som är ansvarigt för din känsla av vila.

Anti-katabolisk

CBD är ett anti-kataboliskt ämne, vilket innebär att det låter dig bygga upp muskelmassa mer effektivt. Antikatabolika hjälper till att minska produktionen av kortisol, som är kroppens stresshormon. Detta hormon produceras när kroppen går igenom något stressigt, som att träna.

När din kropp reagerar på den fysiska stress som du upplever, kommer den att börja minska vävnadstillväxt och proteinsyntes som ett sätt att skydda. Tyvärr minskar detta också dina vinster. Eftersom CBD bromsar mängden kortisol som produceras av din kropp, kommer det att börja växa vävnad snabbare och syntetisera fler proteiner.

Hur mycket CBD bör du ta innan träning?

Mängden CBD som du tar innan ett träningspass beror på vilken typ av CBD-produkt du använder i första hand. Till exempel kommer doseringen att variera dramatiskt när man jämför ett CBD-muskelbalsam med något som en raffinerad CBD-olja som kommer att vara mycket mer koncentrerad och potent.

I de flesta fall kommer CBD-muskelbalsam och andra ämnen att ge dig detaljerad information om hur mycket du bör använda för att behandla led- och muskelvärk. Läs etiketten på baksidan noggrant eftersom koncentrationen av CBD kommer att variera beroende på den exakta aktuella lösningen du använder.

I de flesta fall vill du gnugga lite av CBD-muskelbalsamet mellan dina händer och gnugga in det i området där du upplever smärta, ungefär som andra krämer eller aktuella salvor. På grund av den relativt låga biotillgängligheten av CBD i en lokal salva, behöver du vanligtvis inte oroa dig för att använda för mycket av det.

Å andra sidan, när det gäller att bestämma rätt dos för CBD-olja, måste du tänka lite mer på saker och ting. Det kan vara lättare att ta reda på hur mycket CBD du ska använda om du redan har använt CBD för andra tillstånd eftersom du har en baslinjedos till att börja med.

Om du är ny på CBD-olja och du inte har någon aning om vilken dos du ska börja med, är det vanligtvis en bra idé att börja med cirka 1-3 droppar per dag. Du bör ta så mycket i en vecka när du börjar för att låta din kropp vänja sig vid tillskottet och för att säkerställa att du inte behöver hantera några allergiska reaktioner.

Om du upptäcker att den här dosen inte hjälper dig, försök att öka din dos stegvis tills du börjar känna effekterna som du letar efter av ditt CBD-tillskott.

Leave a Reply